صورتی‌ها: به کسانی که به تاریخ و سفرهای تاریخی علاقه‌مند هستند و دوست دارند به گذشته‌های دور سفر کنند و خود را در صفحات تاریخ بیابند، می‌توان کتاب تاریخی سینوهه را که بسیار جذاب است پیشنهاد داد. زمانی که صحبت از تاریخ می‌شود بی‌اختیار فکر همه افراد به سمت مصر باستان جاری می‌شود. مصر مهد تمدن باستان است که اولین خط را برای ثبت نوشته‌های خود اختراع کرد. از تاریخ مصر لوح‌های قدیمی بسیار زیبایی وجود دارد و در نگارش این کتاب تاریخی از لوح‌های مصر باستان استفاده شده است. با ما همراه باشید تا معرفی کتاب سینوهه را خوانده و با آن بیشتر آشنا شوید.

معرفی کتاب سینوهه

معرفی کتاب سینوهه

سینوهه نام کتابی است که به قلم میکا والتاری نویسنده فلاندی نوشته شده است. این کتاب از مهم‌ترین و معروف‌ترین آثار این نویسنده است. میکا والتاری بر اساس وقایع دوران فرعون آخناتون این کتاب را نوشته است. در این میان کتاب سینوهه یکی از بهترین و موفق‌ترین آثار ادبیات مصر باستان نامیده شده است.

خلاصه‌ای از کتاب سینوهه:

ماجرای داستان سینوهه که پزشک ویژه فرعون بود به وقایع اتفاق افتاده پس از مرگ آمنمهات یکم بنیانگذار دودمان دوازدهم مصر باستان برمی‌گردد. داستان رمان سینوهه درباره شخصیتی است که در هنگام تولد او را در یک سبد دستباف گذاشته و به رود نیل سپرده بودند، خانواده‌ای فقیر این شخصیت را در رود نیل یافته و به فرزندی خود درآورده و بزرگ می‌کنند. سینوهه بزرگ شده و در ادامه به مقام کاهنی و پزشکی (مخصوص فرعون) می‌رسد. او به بابل، سوریه و کناره دریای مدیترانه سفر می‌کند. سینوهه در طول سفر خود با ماجراهای بسیاری روبرو می‌شود. او در بازگشت به مصر برای نجات مصر از حرفه‌ی پزشکی خود استفاده می‌کند. او در میانه‌های داستان به هویت راستین پدر و مادرش پی برده و وقایعی برای او اتفاق می‌افتد.

معرفی کتاب سینوهه

معرفی کتاب سینوهه

قسمت کوتاهی از کتاب سینوهه:

من سینوهه که این علامات را روی پاپیروس نقش می کنم اعتراف می نمایم که قسمتی از اعمال من بسیار زشت بوده و من حتی مرتکب تبهکاری هایی شدم برای اینکه تصور می کردم آن تبهکاریها مشروع و لازم است ولی این را هم می دانم که اگر برحسب اتفاق این کلمات در آینده از طرف کسی خوانده شد وی از زندگی من درس نخواهد آموخت و پند نخواهد گرفت. دیگران وقتی مرتکب گناه می شوند به معبد آمون می روند و آب مقدس آمون را روی خود می ریزند و با این عمل تصور می نمایند که از گناه پاک شده اند.

کشاورزی تغییرات عمده‌ای را در جامعه مصر به وجود آورد. هنگامیکه اغلب مصریان کماکان در کشتزارها کار می‌کردند؛ برخی از آنها به سفالگری روی آوردند و بافندگان، الیاف کتانی می‌ریسیدند و از آنها پارچه‌های کتانی می‌بافتند. اغلب مصریان زندگی قبیله‌ای داشتند و هر دهکده در یکی از چند منطقه مستقل جای می‌گرفت. مناطق مقتدرتر با جذب مناطق ضعیف‌تر از طریق جنگ و گاه ازدواج پیشرفت می‌کردند تا آنکه سرانجام مصر تنها از دو پادشاهی تشکیل شد: مصر سفلی که در ناحیه دلتای نیل قرار داشت و پایتخت آن «بیوتو» در غرب دلتا بود و مصر علیا که شامل سرزمین‌های دره نیل می‌شد که از دلتا تا نخستین آبشار نیل در نزدیکی اسوان در جنوب مصر گسترده بود. پایتخت مصر علیا «نخب» بود که در محل «الکلب» امروزی واقع بود.

معرفی کتاب سینوهه

نویسنده و مترجم کتاب:

کتاب سینوهه توسط نویسنده فنلاندی میکا والتاری به تحریر درآمده است که ذبیح الله منصوری این کتاب ناب و جذاب را به زبان فارسی ترجمه کرده است.

معرفی نویسنده کتاب سینوهه:

میکا والتاری در ۱۹ سپتامبر ۱۹۰۸ در شهر هلسینکی در یک خانواده بسیار متوسط زاده شد. وی در سال ۱۹۲۹ در رشته فلسفه فارغ‌التحصیل شد. والتاری پس از آن به فرانسه رفت و در مطبوعات فرانسه مشغول به کار شد. وی پس از آن وقت خود را بیشتر صرف تحریر داستان‌های تاریخی کرد.

معرفی کتاب سینوهه

سال نشر و انتشارات کتاب:

کتاب معروف سینوهه در سال ۱۳۶۴ توسط انتشارات زرین به چاپ رسید که در این سال کتاب فروشی نداشت اما بعد از مرگ منصوری این کتاب هم مانند بقیه آثار او بسیار معروف شد.


https://suratiha.com/%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8-%d8%b3%db%8c%d9%86%d9%88%d9%87%d9%87/