سس بشامل یکی از چهار چاشنی پخت و پز فرانسوی است. این سس با استفاده از شیر تهیه می‌شود که هم می‌تواند به صورت خالص استفاده شود و هم به عنوان پایه یک سس مخلوط به کار رود. سس بشامل از سه ماده اصلی تهیه می‌شود اما می‌توان طعم‌های مختلفی نیز به آن اضافه کرد. در ادامه با آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه سس بشامل با ما همراه باشید.

آموزش طرز تهیه سس بشامل

طرز تهیه سس بشامل

سس بشامل یک سس فرانسوی است که امروزه در بیشتر شهرهای دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و در هنگام تهیه سوفله، ماکارونی، لازانیا، در واقع غذاهایی که لایه به لایه هستند از این سس بهره برده می‌شود. سس بشامل به سس سفید فرانسوی نیز معروف است که در این مطلب از صورتی‌ها طرز تهیه سس بشامل به صورت خانگی را خواهید آموخت.

مواد لازم برای تهیه سس بشامل:

  • شیر: ۲ پیمانه
  • کره: ۶ قاشق غذاخوری
  • آرد: ۳٫۵ قاشق غذاخوری

طرز تهیه سس بشامل:

مرحله اول: گرم کردن شیر

برای تهیه سس بشامل در ابتدا شیر را در داخل یک کاسه جداگانه ریخته و در داخل ماکروویو و یا روی گاز حرارت دهید و سپس کناری بگذارید.

طرز تهیه سس بشامل

مرحله دوم: ذوب کردن کره

قابلمه‌ای با اندازه مناسب انتخاب کرده و کره را داخل قابلمه بگذارید و روی حرارت قرار دهید تا کره با حرارت کم ذوب شود، اجازه ندهید که کره بسوزد و یا تغییر رنگ دهد.

طرز تهیه سس بشامل

مرحله سوم: افزودن آرد

آرد را به کره ذوب شده بیافزایید و به سرعت با استفاده از همزن چوبی مواد را باهم مخلوط کنید. همان‌طور که در عکس می‌بینید در ابتدا مخلوط آرد و کره به صورت مخلوط تخم‌مرغی به نظر می‌رسد.

طرز تهیه سس بشامل

مرحله چهارم: ترکیب مواد

مخلوط آرد و کره را بدون وقفه زمانی حدود ۷-۸ دقیقه روی حرارت ملایم هم بزنید تا زمانی که رنگ آرد تغییر کرده و تقریبا به صورت طلایی روشن دربیاید.

  • از تیره شدن رنگ آرد جلوگیری گنید چون باعث بد رنگ شدن سس می‌شود.
  • در طول ۷-۸ دقیقه به هم زدن مخلوط ادامه دهید چون این مواد زود ته می‌گیرد و سوخته به نظر می‌آید.

طرز تهیه سس بشامل

مرحله پنجم: افزودن شیر

چند قاشق از شیر گرم را به مخلوط کره و آرد بیافزایید و مواد را باهم ترکیب کنید تا مخلوط با هم ترکیب شده و آرد و کره مرطوب شوند. سپس باقی مانده شیر گرم را به مواد اضافه کرده و مخلوط را هم بزنید، این کار را تا جایی ادامه دهید که مخلوط شیر با آرد و کره به ترکیبی یکدست و یکنواخت تبدیل شود.

طرز تهیه سس بشامل

مرحله ششم: هم زدن سس

بعد از اضافه کردن شیر به سس بشامل، سس را روی حرارت ملایم تا زمانی که به ترکیبی مانند فرنی تبدیل شود هم بزنید.
بعد از آماده شدن سس می‌توانید موادی مانند فلفل، نمک، پنیر و .. را به سس بیافزایید و ان را طعمدار کنید.

طرز تهیه سس بشامل

سس شما در این مرحله آماده است. آن را به مواد غذایی خود بیافزایید و نوش جان کنید.

طرز تهیه سس بشامل

نکات مهم در تهیه سس بشامل:

  • سس بشامل را می‌توانید در یک ظرف درب‌دار به مدت ۵ روز داخل یخچال نگه‌داری کرده و در مواقعی که به آن نیاز دارید روی حرارت کم قرار داده و از آن استفاده کنید.
  • برای خوشمزه‌تر شدن سس بشامل می‌توانید نصف پیمانه خامه تازه را به شیر بیافزایید و این مواد را باهم ترکیب کرده و سپس مخلوط شیر و خامه را به مخلوط آرد و کره بیافزایید.
  • در هنگام افزودن شیر به آرد روی حرارت بهتر است شیر سرد شده باشد و داغ نباشد چون هرچه‌قدر شیر سردتر باشد با آرد گرم بهتر ترکیب شده و این تضاد مابین مواد باعث ملایمت و خوشمزگی سس می‌شود.
  • برای تهیه سس بشامل حرفه‌ای نباید از کنار قابلمه سس کنار بروید و مدام باید سس را هم بزنید تا مواد به هم نچسبند و مخلوط آرد و کره گلوله گلوله نشود.
  • افزودن مقداری جز هندی به سس بشامل طعم بی‌نظیری به این سس می‌بخشد.
  • سس بشامل قابلیت اضافه کردن انواع پنیر به خود را دارد که برای خوشمزگی این سس می‌تواند در مرحله آخر پخت، هر پنیر دلخواهی را که دوست دارید به سس بیافزایید و از طعم بی‌نظیر آن لذا ببرید.

از سس بشامل چه استفاده‌ای می‌توان کرد:

سس بشامل پایه‌ای بسیار عالی بری سس‌های خامه‌ای است. از این سس می‌توان در ترکیب‌های پنیر و سبزیجات استفاده کرد که سوفله، پاستا و ماکارونی می‌توانند غذای بسیار مناسبی بریا اضافه کردن سس بشامل باشند.


https://suratiha.com/%d8%b7%d8%b1%d8%b2-%d8%aa%d9%87%db%8c%d9%87-%d8%b3%d8%b3-%d8%a8%d8%b4%d8%a7%d9%85%d9%84/