استانبولی پلو یک غذای بسیار خوشمزه ایرانی است که از ترکیب برنج، گوشت گاو، رب گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی تهیه می‌شود و طرفداران بسیاری در بین بزرگسالان و کودکان دارد. برخی افراد می‌گویند که نام این غذای لذیذ از نوع سیب‌زمینی که در دستور العمل اصلی به کار گرفته می‌شود آمده است. اما در تهیه استانبولی می‌توانید از هر نوع سیب‌زمینی دلخواه استفاده کنید چون طعم غذا به همان اندازه خوش‌مزه است که تغییری در آن ایجاد نخواهد شد. همراه ما باشید تا در ادامه این مطلب از صورتی‌ها با طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده آشنا شده و این غذای خوشمزه را در خانه تهیه کنید.

آموزش طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده

طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده

دستورالعمل تهیه استانبولی از یک منطقه به دیگر منطقه و حتی از خانواده‌ای به خانواده دیگر متفاوت است. برخی خانواده‌ها استانبولی پلو را با برنج و گوجه‌فرنگی تهیه می‌کنند و برخی دیگر سیب‌زمینی به آن اضافه می‌کنند. نکته‌ی قابل توجه دیگر این است که برخی افراد به استانبولی پلو موادی نظیر: لوبیا سبز، قارچ و … می‌افزایند که این غذا را خوشمزه‌تر می‌کند. اما در این مطلب شما طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده آشنا خواهید شد.

مواد لازم برا تهیه استانبولی پلو:

  • برنج ایرانی: ۲ فنجان
  • پیاز متوسط خرد شده: ۱ عدد
  • گوشت چرخ کرده: ۲۰۰ گرم
  • سیب‌زمینی متوسط خرد شده: ۳ عدد
  • رب گوجه‌فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
  • زردچوبه: ۱ قاشق چای‌خوری
  • فلفل سیاه: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • نمک: ۱/۲ قاشق چای‌خوری برای گوشت و ۱ قاشق چای‌خوری برای برنج
  • زعفران دم کرده: به میزان لازم
  • آب: به میزان لازم
  • روغن: به میزان لازم

طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده:

برای شروع تهیه استانبولی پلو، پیاز را نگینی خرد کرده سپس داخل تابه‌ای مناسب مقداری روغن ریخته و اجازه دهید روغن داغ شود. بعد پیاز خرد شده را داخل روغن داغ ریخته و پیاز را تفت دهید تا طلایی رنگ شود.

طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده

بعد از طلایی شدن پیازها، گوشت چرخ کرده را داخل پیاز و روغن بریزید و گوشت را تا زمانی که به رنگ قهوه‌ای دربیاید تفت دهید.

نکته: دقت کنید که گوشت چرخ کرده نباید زیاد پخته شود، چون در مراحل بعدی گوشت تفت داده خواهد پخت.

طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده

در حین تفت دادن گوشت، نمک، زردچوبه و فلفل سیاه را به گوشت بیافزایید و مواد را باهم مخلوط کنید تا گوشت به خوبی طعم بگیرد.

نکته: در تهیه استانبولی پلو می‌توانید هر ادویه دلخواهی که دوست دارید را در این مرحله به گوشت بیافزایید.

بعد از مخلوط شدن ادویه با گوشت، سیب‌زمینی‌ها را به صورت نگینی خرد کرده سپس آن‌ها را بشویید و به گوشت چرخ کرده بیافزایید تا حدودا ۵ دقیقه سیب‌زمینی همراه با گوشت تفت داده شود.

طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده

در ادامه رب گوجه‌فرنگی را به مخلوط گوشت چرخ کرده بیافزایید و مواد را باهم مخلوط کنید، سپس درب تابه را روی آن قرار دهید تا گوشت و سیب‌زمینی حدود ۲-۳ دقیقه با حرارت و بخار رب گوجه‌فرنگی بپزند. بعد از گذشت ۳ دقیقه مخلوط را از روی حرارت برداشته و کناری بگذارید تا در این مدت برنج را حاضر کنید.

طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده

در این مرحله یک قابلمه‌ی متناسب انتخاب کرده و سپس ۶ فنجان آب داخل قابلمه بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا آب جوش بیاید، بعد از به جوش آمدن آب، برنج تمیز شده و از قبل خیس شده را داخل آب جوش بریزید و اجازه دهید برنج نرم و پخته شود.

طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده

برنج پخته شده را از روی حرارت برداشته و داخل صافی بریزید و با آب سرد برنج را آبکش کرده و بشویید.

طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده

در ادامه تهیه استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده داخل قابلمه مقداری روغن ریخته و روی حرارت بگذارید و سپس نصف برنج را داخل قابلمه بریزید و مخلوط چرخ کرده را به برنج اضافه کنید.

نکته: قبل از اضافه کردن برنج به قابلمه می‌توانید از انواع ته دیگ مثل نان و یا سیب‌زمینی در داخل قابلمه قرار داده و سپس برنج را روی ته دیگ بریزید.

طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده

در ادامه کار نصف دیگر برنج را به قابلمه بیافزایید و زعفران دم کرده را روی برنج ریخته و درب قابلمه را با دم کنی روی قابلمه قرار دهید تا برنج دم کشیده و برای سرو آماده شود.

طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده

بعد از حدود ۴۵ تا ۱ ساعت برنج شما آماده سرو است. نوش جان

طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده

امیدواریم با طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده آشنا شده باشید. این غذای خوشمزه، غذایی بسیار مناسب برای فصول مختلف سال است که می‌توانید آن را با انواع ترشی، ماست، سبزیجات تازه و … سرو کرده نوش جان کنید.


https://suratiha.com/%d8%b7%d8%b1%d8%b2-%d8%aa%d9%87%db%8c%d9%87-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86%d8%a8%d9%88%d9%84%db%8c-%d9%be%d9%84%d9%88-%d8%a8%d8%a7-%da%af%d9%88%d8%b4%d8%aa-%da%86%d8%b1%d8%ae-%da%a9%d8%b1%d8%af%d9%87/