رژیم غذایی و غذاهایی که در طول روز میل می‌کنید تاثیر بسیاری روی بدن شما دارد. بدیهی است آنچه که می‌خورید بر اندام شما تاثیر می‌گذارد، اما متناسب با آنچه که شما مصرف می‌کنید، ممکن است این غذا‌ها به بدن شما طراوت ببخشد و یا بدنتان را بشکند. زمانی که شما تصمیم می‌گیرید غذایی را به رژیم غذایی خود اضافه و یا از آن حذف کنید روی تمام اجزای بدن شما اعم از: حافظه، بهره‌وری مغز و حتی وضوح پوستتان تاثیر می‎گذارد. به همین سبب در این مقاله از صورتی‌ها برخی از مشکلات و دلایل تغییر رژیم غذایی را آماده کرده‌ایم تا اگر شما نیز علائمی مانند علائم زیر داشتید به زودی رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

دلایل تغییر رژیم غذایی

دلایل تغییر رژیم غذایی

بسیاری از افراد به دلیل وزن اضافی و یا هر دلیل شخصی دیگری بدون مراجعه به پزشک شروع به گرفتن رژیم‌های غذایی می‌کنند که متاسفانه با این‌کار با ناآگاهی بسیار آسیب شدیدی به بدن خود می‌رسانند. اما در ادامه علائمی را می‌خوانید که با بروز این ویژگی‌ها در بدن‌تان باید رژیم غذایی خود را تغییر داده و به حالت ثابق برگردانید. در ادامه دلایل تغییر رژیم غذایی را می‌خوانید:

۱- شما همیشه گاز شکم دارید:

گاز شکم، شاخص اصلی رژیم بد است. اگر متوجه شدید که پس از نوشیدن شیر یا خوردن پنیر به طور مداوم دچار باد شکم می‌شوید، ممکن است لاکتوز خفیف در بدن‌تان وجود داشته باشد. بسیاری از مردم جهان نسبت به لبنیات دچار عدم تحمل خفیف هستند و حتی آن را تحمل نمی‌کنند، پس شما باید زمانی که بدن‌تان نشانه‌هایی برای شما می‌فرستد آن را درک کرده و در زمان بسیار کمی آن ویژگی را در بدن خود درمان کنید.

دلایل تغییر رژیم غذایی

۲- مشکلات مربوط به دستشویی:

هنگام رفتن به دستشویی دچار مشکل می‌شوید، یبوست و سایر جنبش‌های نامنظم روده یک شاخص بزرگ از چیزی است که در رژیم غذایی شما اشتباه است. اگر مشکلاتی در مورد یبوست دارید، احتمالا فیبر کافی در رژیم غذایی خود ندارید. فیبر سیستم گوارش شما را تنظیم کرده و همه چیز را هموار می‌کند بنابراین مهم است که یک رژیم متعادل با تن فیبر متعادل داشته باشید. غذاهایی مانند لوبیا، جو، و دانه غلات منبع خوبی از فیبر هستند.

دلایل تغییر رژیم غذایی

۳- همیشه گرسنه‌اید:

یکی از دلایل تغییر رژیم غذایی گرسنگی شما در طول روز به دفعات زیاد است. زمانی که مقداری چربی اضافه در بدن خود مشاهده می‌کنید به خودتان می‌گویید که باید رژیم لاغری را شروع کنید و با شروع این جمله در ذهن خود تا پایان روز موادی مثل چیپس و بستنی مصرف می‌کنید و به سراغ غذاهای اصلی نمی‌روید. اگر چه اراده خود را برای انجام این کار با خود دارید، اما رژیم غذایی شما ممکن است ریشه مشکل باشد. شما باید بدانید که بدن‌تان همواره به مواد مغذی نیاز دارد و در طول روز باید این مواد مغذی به بدن برسد در غیر این صورت بدن علائم ناشی از گرسنگی و یا علائمی دیگری به مغز می‌فرستد و شما را دائم گرسنه نشان می‌دهد.

دلایل تغییر رژیم غذایی

۴- مصرف تمام گروه مواد غذایی را کاهش ندهید:

یک رژیم غذایی سالم هرگز تمام گروه‌های غذایی را از بین نمی‌برد، مگر اینکه به دلایل پزشکی (مانند حساسیت به لاکتوز یا بیماری سلیاک) یکی از گروه‌های غذایی حذف شود. هر گروه غذایی برای تامین تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن ضروری است. این الزاماً به این معنی نیست که اگر گیاه‌خوار هستید باید شروع به خوردن محصولات گوشتی بکنید، اما مطمئن شوید که مواد غذایی ضروری شما را از جای دیگری که متناسب با رژیم غذایی شما است، به دست آورید مثلا برای افراد گیاه‌خوار لوبیا منبع عالی پروتئین به جای گوشت است.

دلایل تغییر رژیم غذایی

۵- بدخلق هستید:

اگر همیشه بد خلقی می‌کنید، باید رزیم غذایی خود را تغییر دهید چون رژیم غذایی شما ممکن است روحیه شما را خراب کرده باشد. زمانی که میزان کالری و کربوهیدرات را کاهش می‌دهید، شما از نیاز به تمایل شدید به نفس کشیدن عصبانی می‌شوید. اما طبق گفته ایزابل اسمیت، کربوهیدرات را بیشتر به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید چون کربوهیدارت شما را به مدت طولانی‌تر قانع نگه می‌دارد و هم چنین به تولید سروتونین (شیمیایی) شما در مغز کمک می‌کند.

دلایل تغییر رژیم غذایی

۶- همیشه خسته‌اید:

یکی دیگر از دلایل تغییر رژیم غذایی می‌تواند خستگی شما در طول روز باشد. اگر شما دائما خسته هستید، رژیم غذایی شما ممکن است باعث این خستگی شود. دانشگاه هاروارد در مقاله‌ای اشاره کرد که یک رژیم غذایی بد می‌تواند منجر به احساس خستگی در همه زمان‌ها به علت عدم وجود مواد مغذی حیاتی برای شما در طول روز باشد. پس اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی شما شامل تمام مواد مغذی ضروری بدن مانند چربی‌های سالم، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌های پیچیده است تا خستگی را خنثی کند.

دلایل تغییر رژیم غذایی

۷- همیشه سردتان است:

اگر در تابستان به یک ژاکت نیاز دارید، احتمال این وجود دارد که این سردی بدن یکی از دلایل تغییر رژیم غذایی شما باشد. مطالعه‌ای که در ژورنال پزشکی آمریکا منتشر شد نشان می‌دهد که رژیم کم کربوهیدرات تاثیر منفی بر روی تیروئید شما دارد، که دمای بدن شما را منظم می‌کند. یک تیروئید، به صورت آهسته باعث خواهد شد که شما به جای رها کردن تمام کربوهیدرات، احساس سرما کنید.

دلایل تغییر رژیم غذایی

۸- طراوت پوست را از دست داده‌اید:

آکنه و چین و چروک دو شاخص عمده از یک رژیم غذایی نامتعادل است. بررسی‌ای که در مجله Dermato-Endocrinology منتشر شد، نشان می‌دهد که رژیم غذایی با کمبود ویتامین A ممکن است روی پوست شما تأثیر بسزایی بگذارد. ویتامین A نقش مهمی در تنظیم تولید رتینوئید دارد و کمبود این مواد مغذی حیاتی می‌تواند باعث خشک شدن مو و ناخن‌های شکننده شود. مصرف غذاهایی مانند سیب‌زمینی شیرین، هویج می‌تواند به تامین ویتامین A بدن کمک شایانی بکند.

دلایل تغییر رژیم غذایی

۹- دچار افسردگی شده‌اید:

اگر احساس ناراحتی و افسردگی می‌کنید، ممکن است دلیلی این ناراحتی مواد غذایی باشد که در طول روز مصرف می‌کنید. مجله روانپزشکی هندی در مقاله‌ای منتشر کرد که کمبود ویتامین‌ها، مواد معدنی و یا اسیدهای چرب امگا ۳ در واقع می‌تواند منجر به افسردگی و سایر بیماری‌های روانی شوند. همچنین در این مقاله اشاره شده است که مصرف مکمل‌های غذایی حاوی فولات و ویتامین B۱۲ موجب افزایش روحیه و مبارزه با بیماری‌های روحی می‌شود.

دلایل تغییر رژیم غذایی

۱۰- حافظه‌تان به خوبی کار نمی‌کند:

یکی دیگر از دلایل تغییر رژیم غذایی می‌تواند کاهش حافظه باشد یعنی حافظه شما تحت تاثیر مواد غذایی است که مصرف می‌کنید. بر اساس یک مطالعه توسط Annals of Neurology، زنانی که از چربی اشباع بیشتری مصرف می‌کنند، در آزمون حافظه و تفکر نسبت به کسانی که از این چربی اجتناب می‌کنند، حافظه کمتری دارند. پس با رهایی از فست فود و همبرگر و رفتن به سراغ سالاد و یا یک نان برشته حافظه خود را مانند یک چاقوی تیز نگه دارید.

 

دلایل تغییر رژیم غذایی

۱۱- هر روز بیمار هستید:

آنچه که می‌خورید سیستم ایمنی بدن شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر رژیم کم پروتئین دارید، ممکن است به سلامت خود آسیب برسانید. بر اساس یک مطالعه انجام شده توسط گروه جراحی دانشکده پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا، پروتئین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند؛ هنگامی که کمبود مواد مغذی ضروری در رژیم غذایی شما وجود دارد، سیستم ایمنی بدن تضعیف می‌شود و باعث می‌شود شما بیشتر به بیماری مبتلا شوید. برای حفظ سلامتی بدن و دوری از ویروس‌ها و باکتری‌ها، اطمینان حاصل کنید که غذاهای حاوی پروتئین مانند گوشت بدون چربی، لوبیا و سبزیجات برگ سبز تیره می‌خورید.

دلایل تغییر رژیم غذایی

۱۲- هیچ انرژی برای شروع روز ندارید:

اگر آماده شدن برای شروع یک روز زمان زیادی می‌برد، احتمالا رژیم غذایی شما فاقد آهن است. یکی از وظایف آهن، کمک به افزایش سطح انرژی با حمل اکسیژن در سراسر بدن است. اما زمانی که شما به اندازه کافی آهن مصرف نکنید، بدن شما به اندازه کافی از گلبول‌های قرمز ضروری که اکسیژن را حمل می‌کنند، تولید نکرده و انرژی شما را می‌گیرد. طبق پزوهش‌های انجام شده، یکی از بزرگ‌ترین علائم کم خونی انرژی کم و کمبود انرژی است. اگر کم خونی دارید، مکمل‌های آهن و برخی از بهترین غذاهای غنی آهن را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا جریان اکسیژن و انرژی بدن را به بدن خود متصل کنید.

دلایل تغییر رژیم غذایی

امیدواریم بعد از خواندن مقاله دلایل تغییر رژیم غذایی را دانسته دیگر خودسرانه به سراغ رژیم لاغری و یا رژیم‌های تناسب اندام نروید و برای این‌کار با پزشک خود مشورت کنید.


https://suratiha.com/%d8%af%d9%84%d8%a7%db%8c%d9%84-%d8%aa%d8%ba%db%8c%db%8c%d8%b1-%d8%b1%da%98%db%8c%d9%85-%d8%ba%d8%b0%d8%a7%db%8c%db%8c/