برخی مواقع به صورت غیر ارادی و ناخودآگاه به ذهن افراد افکاری در مورد رفتار و اعمال دیگران خطور می‎کند که این قضاوت و داوری‌ها، موجب ایجاد دغدغه‌های ذهنی کاذب می‌شود و ممکن است ذهنیت بدی نسبت به دیگران به وجود آورد و این ذهنیت منفی نیز به مرور زمان در زندگی شما تاثیر بدی بگذارد. پس بهتر است حتی اجازه‌ی ورود این تفکرات را به ذهن خود ندهیم. این کار با یادگیری روش‌های جلوگیری از قضاوت امکان‌پذیر است. در ادامه‌ی این مطلب از صورتی‌ها با ما همراه باشید تا باهم بیاموزیم که چگونه قضاوت نکنیم و ذهنی داورانه نداشته باشیم.

چگونه قضاوت نکنیم

چگونه قضاوت نکنیم

داشتن طرز فکر انتقادی یا داورانه می‌تواند کار و روابط شخصی شما را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، همچنین باعث می‌شود طرز فکر شما به سختی راجع به دیگران عوض شود. برای اینکه این خصوصیت بد را در خود از بین ببرید باید روزانه تمرین داشته باشید و این امر به صورت یکباره قابل انجام نیست. برای این منظور نیز باید ابتدا یاد بگیرید که چگونه قضاوت نکنیم.

روش های جلوگیری از قضاوت درمورد دیگران

چگونه قضاوت نکنیم

اهداف خود را مشخص کنید

برخی مواقع افراد به اهدافی که در ذهن خود معین کرده‌اند دست پیدا نمی‌کنند چون هدفی که در ذهن خود دارند قابل انجام نیست. مثلا انتظار از دیگران که نباید فکری انتقادی و داورانه داشته باشند هدفی بسیار بزرگ و یا شاید دور از انتظار است. در مورد این که می‌خواهید چه جنبه‌های متفاوتی را از اخلاق دیگران تغییر دهید فکر کنید. مثلا می‌خواهید بیشتر از قبل از آن‌ها تعریف کنید یا می‌خواهید روشی برای ارائه‌ی نقد سازنده بیابید؟ برای اینکه به هدفتان دست پیدا کنید ابتدا باید به صورت کامل مشخص کنید که چه می‌خواهید.

چگونه قضاوت نکنیم

دیگران چه نقاط مثبتی دارند؟ آن‌ها را بیابید

برای اینکه بتوانید فضاوتی صحیح داشته باشید ابتدا به کارهای مثبت فرد مورد نظر فکر کنید، این کار باعث می‌شود که عجولانه تصمیم نگیرید. سعی کنید در مورد خصوصیاتی که در افراد دیگر وجود دارد بیشتر فکر کنید، به ویژه آن رفتارهایی که در زندگی‌تان تحسین می‎کنید این کار به شما کمک می‌کند تا از نقد و قضاوت بی‌جا در مورد دیگران پرهیز کنید. مثلا به خودتان یادآوری کنید که همکارتان مهربان است و همیشه زمانیکه می‌خواهید چیزی به او بگویید، با تمام وجود به حرف‌های شما گوش می‌دهد.

 

چگونه قضاوت نکنیم

کارهای خوب خود را از یاد ببرید:

شما نباید تصور کنید که دیگران مدیونتان هستند. داشتن چنین حسی به شما این اجازه را خواهد داد که دیگران را مورد نقد قرار دهید. می‌توانید فکر کنید که دیگران چه کارها و کمک‌هایی برای شما انجام داده‌اند. اگر شما کمک خود به دیگران را فراموش نکنید، ممکن است از دوست و یا همکار خود ناراحت شوید چون، مثلا به او پول قرض داده‌اید و او هنوز تشکری از شما نکرده است. به جای آن، سعی کنید روی تمام رفتارهای خوبی که دوست‌تان در حق شما انجام داده است، تمرکز کنید. پس یکی از روش‌های جلوگیری از قضاوت فراموشی کارهای خوب خودتان است.

چگونه قضاوت نکنیم

افکار منفی را از ذهن خود دور کنید:

معمولا افکار داورانه به صورت خودکار و غیر ارادی به ذهن انسان خطور می‌کند، اما باید یاد بگیریم که این افکار داورانه را متوقف کنیم. زمانی که فکر داورانه‌ای به ذهنتان رسید به آن فکر نکرده به چیز دیگری تمرکز کنید.
هنگامی که متوجه می‌شوید افکار انتقادی و داورانه به ذهن‌تان وارد شده است اولین کاری که باید انجام دهید اعتراف کردن است! مثلا وقتی در ذهن خود راجب لباس پوشیدن فردی قضاوت می‌کنید و در ذهن خود می‌گویید: “باور نمی‌کنم پدر و مادر این فرد چگونه با این لباس اجازه دادند او بیرون بیاید”، در این زمان باید افکار ذهنتان را متوقف کرده و اعتراف کنید که داشتید در مورد کسی قضاوت می‌کردید.

چگونه قضاوت نکنیم

خودتان را جای دیگران قرار دهید:

چگونه قضاوت نکنیم، اگر می‌خواهید بهترین تصمیم را بگیرید باید ابتدا جای خود را با فرد مورد نظر عوض کنید و نظرتان را در مورد تصمیم بیان کنید. در این روش شما با درک وضعیت آن شخص از قضاوت بی‌جا در مورد افراد منصرف خواهید شد. و این گونه می‌آموزیم که چگونه قضاوت نکنیم

جلوگیری از قضاوت

قضاوت کردن در مورد دیگران یک کار غیر اخلاقی و ناپسند است که باید این رفتار ناپسند را از ذهن خود پاک کنیم. به همین منظور بهتر است این مطلب “چگونه قضاوت نکنیم” را خوب بخوانید و روش‌های جلوگیری از قضاوت را یاد بگیرید تا قضاوت عجولانه را از ذهن خود پاک کنید.


لینک منبع:


https://suratiha.com/%da%86%da%af%d9%88%d9%86%d9%87-%d9%82%d8%b6%d8%a7%d9%88%d8%aa-%d9%86%da%a9%d9%86%db%8c%d9%85/