یکی از زیباترین و جالب‌ترین رسوما در عید نوروز کاشت سبزه عید نوروز است که در سفره‌ی هفت‌سین قرار داده می‌شود و همان‌طور که می‌دانید این سبزه را می‌توان با انواع بذرهای مختلف مانند: ماش، گندم، شاهی، خاکشیر، عدس و … تهیه کرد. اما یکی از زیباترین سبزه‌های عید نوروز سبزه ماش است که در این مطلب از مجله بانوان صورتی‌ها برای شما کاربران عزیز آموزش کاشت سبزه عید نوروز با ماش را آماده کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

آموزش کاشت سبزه عید نوروز با ماش

سبزه عید نوروز با ماش

تهیه سبزه برای عید نوروز اولین فعالیتی است که برای سفره هفت‌سین انجام می‌شود و اگر به موقع تهیه نشود سبزه عید به موقع رشد نخواهد کرد. اگر دوست دارید سبزه عید امسال را با ماش تهیه کنید بهتر است ۱۲ روز قبل از عید نوروز دست به کار شوید تا سبزه‌ی شما آماده شود. اما اگر زمان کمتری تا عید باقی مانده است بهتر است از خاکشیر و یا گندم برای تهیه سبزه استفاده کنید.

آموزش تهیه سبزه عید نوروز با ماش:

برای کاشت سبزه عید نوروز با ماش در ابتدا مقداری ماش تهیه کرده و در ظرف دلخواه خود بریزید. دقت کنید که ماش باید سالم و تمیز باشد و مقدار ماش را نسبت به ظرفی که قرار است سبزه را در آن قرار دهید بردارید.

سبزه عید نوروز با ماش

حالا ماش را داخل کاسه‌ای بریزید و به اندازه دوبند انگشت بالاتر از سطح ماش‌ها، روی آن‌ها آب بریزید و اجازه دهید ماش‌ها حدود ۱۲ تا ۱۶ ساعت در آب خیس شوند.

آموزش تهیه سبزه عید نوروز با ماش:

بعد از ۱۶ ساعت آب ظرف را خالی کنید و ماش‌ها را داخل یک دستمال نخی خیس قرار دهید. فقط باید دقت کنید که پارچه نخی همیشه خیس باشد تا ماش‌ها به خوبی جوانه بزنند. پس در طول روز با اسپری کردن آب روی ماش‌ها از خشک شدن آن‌ها جلوگیری کنید.

سبزه عید نوروز با ماش

بعد از این‌که ماش‌ها جوانه زدند آن‌ها را از دستمال خارج کرده و داخل ظرف مورد نظر قرار دهید و اجازه دهید سبز شوند و در طول روز چند مرتبه به جوانه‌ها آب دهید.

سبزه عید نوروز با ماش

نکات مهم برای کاشت سبزه عید نوروز با ماش :

– برای تهیه سبزه سفره هفت‌سین می‌توانید از ماش سیاه استفاده کنید که زمان سبز نمودن آن کمی متفاوتر از ماش سبز است.
– آبی که برای آبیاری سبزه استفاده می‌کنید نباید زیاد گرم و یا سرد باشد بهتر ایت از آب ولرم استفاده کنید تا  آسیبی به سبزه وارد نشود.
– سعی کنید ظرف سبزه را در مقابل نور آفتاب قرار دهید تا سبزه رشد بیشتر و بهتری داشته باشد.
– اگر سبزه ماش را در محیط سرد قرار دهید سبزه رشد کندتری نسبت به زمانی که در محیط گرم قرار دارد خواهد داشت.
– ظروف سفالی و ظروف چینی بهترین گزینه برای تهیه سبزه عید می‌باشد.

لینک منبع:

https://suratiha.com/%d8%b3%d8%a8%d8%b2%d9%87-%d8%b9%db%8c%d8%af-%d9%86%d9%88%d8%b1%d9%88%d8%b2-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a7%d8%b4/