دارچین نوعی ادویه‌ی بسیار مقوی برای بدن است که به دلیل تاثرات فراوان در سلامت بدن از زمان‌های قدیم در طب سنتی جایگاه ویژه‌ای داشته است. امروزه نیز با کشف خواص دارچین در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مطلب از مجله بانوان صورتی‌ها به برخی از خواص دارچین اشاره کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

با خواص دارچین آشنا شوید

خواص دارچین

خوب است بدانید که در تحقیقات انجام شده در بین ۲۶ گیاه دارویی دارچین بالاترین روتبه را در جلوگیری از اکسید شدن سلول‌های بدن دارا است. در ادامه خواص دارچین را بخوانید.

محافظت از قلب

یکی دیگر از فواید بسیار مهم دارچین، تاثیر مثبت آن در کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی از جمله فشارخون، کلسترول، و تری گلیسرید است. مواد ویژه‌ای که در دارچین وجود دارد می‌تواند تاثیر کلسترول بد خون را در بدن کاهش داده و تاثیر کلسترول خوب خون را ثابت نگه دارد همچنین این مواد موجود در دارچین می‌توانند فشار خون را که یکی از عوامل بسیار مهم در حملات قلبی است را کاهش دهند.

مقابله با دیابت

یکی از خواص دارچین مقابله با دیابت است زیرا دارچین از طرفی قند خون را کاهش می‌دهد و از طرف دیگر میزان حساسیت هورمن انسولین را در بدن افزایش می‌دهد. جالب است بدانید که دارچین به عنوان ماده‌ی غذایی ضد دیابت در جهان شناخته شده است.

بیماری دیابت زمانی در بدن رخ می‌دهد که انسولین کارایی خود را از دست داده و نتواند قند خون را در بدن تنظیم کند و یا خود فرد نتواند مقدار قند مورد نیاز بدنش را مدیریت کند.

اما دارچین چگونه با دیابت مبارزه می‌کند؟ در خون آنزیم‌هایی وجود دارد به نام آلانین که موجب می‎شوند گلوکز جذب خون شود. اما زمانی که دارچین وارد بدن می‌شود این آنزیم‌های فعال در بدن غیر فعال شده و باعث می‌شود قند وارد شده به بدن بدون این که جذب خون شود از بدن دفع شود.

با دارچین از کاهش سطح یادگیری جلوگیری کنید

خواص دارچین

امروزه دانشمندان و پژوهشگران ثابت کرده‌اند که خواص آنتی‌اکسیدانی دارچین می‌تواند از مغز انسان در برابر بیمارهایی مرتبط با مغر از جمله آلزایمر و پارکینسون محافظت کند چون دارچین باعث فعال شدن پروتئین‌هایی در مغز می‎شود که وظیفه‌ی آن‌ها مراقبت از مغز در برابر عوامل مخرب است. علاوه بر این دارچین با جلوگیری از مصرف مورفین توسط سلول‌های مغز مقابله با خودتخریبی آن‌ها از اثرات منفی استرس می‌کاهد.

با دارچین به مبارزه با سرطان بروید

با توجه به تحقیقاتی که امروزه روی دارچین انجام شده است معلوم شده است که دارچین به دلیل دارا بودن خواص آنتی‌اکسیدانی از تخریب DNA جهش سلولی و رشد تمورهای سرطانی جلوگیری می‌کند که این خواص دارویی دارچین به علت وجود ماده‌ای به نام سینامالدهید است. همچنین این خاصیت دارچین باعث می‌شود سلول‌های مستعد ابتلا به سرطان خود به خود تخریب شوند. البته دارچین به طور بسیار ویژه در سلامت روده‌ی بزرگ نقش دارد و از ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ جلوگیری می‌کند

دارچین دارویی برای جلوگیری از عفونت و ورود ویروس‌ها

خواص دارچین

دارچین به دلیل دارا بودن خواص دارویی از جمله آنتی بیوتیک، آنتی‌ویروس و ضدقارچ طبیعی برای مقابله با بسیاری از بیماری موثر بوده و از بدن محافظت می‌کند که دلیل این خواص دارچین وجود روغن مخصوصی است که در دارچین یافت می‌شود. علاوه بر این روغن دارچین از بروز اثرات نامطلوب در سیستم گوارش، پوست و همچنین مبتلا شدن به سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری می‌کند.

تحقیقات نشان داده‌اند که روغن دارچین حتی می‌تواند خطر ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی را نیز کاهش بدهد.

دارچین برای دندان‌ها بسیار مفید است

در داخل دهان باکتری‌هایی به نام میکروفلورای وجود دارند که باعث پوسیدگی دندان، ایجاد حفره در دندان، عفونت زبان و بوی بدن دهان می‌شوم که دارچین با مبارزه با باکتری‌های دندان نقش مهمی را ایفا می‌کند که در این میان روغن دارچین در مقایسه با گیاه دارچین از توانایی بیشتری در محافظت از دندان و دهان دارد و مانند یک دهان‌شویه عمل می‌کند. علاوه بر این دارچین هم مانند نعنا دهان را خوشبو کرده و به عنوان یک طعم‌دهنده‌ی طبیعی در آدامس استفاده می‌شود که در زمان‌های قدیم نیز دارچین برای بهداشت دهان و دندان تجویز می‌شده است.

جلوگیری و درمان قارچ

خواص دارچین

درمان قارچ از دیگر خواص دارچین می‌باشد. مطالعاتی که بر روی دارچین انجام شده است نشان می‌دهد که دارچین دارای خواص پرقدرتی است که می‌تواند با قارچ‌ها مقابله کرده و در زمان و پیشگیری قارچ به دستگاه گوارش کمک کند. با توجه به این تحقیقات دارچین باعث کاهش قارچ آلبیکانس که نوعی مخمر است، می‌شود.

قند خون بالا خطر ابتلا به قارچ سیستم گوارش را افزایش می‌دهد که با مصرف دارچین می‌توان باعث کاهش قند خون و از بین رفتن قارچ دستگاه گوارش شد.

خواص دارچین برای پوست

دارچین دارای خواص آنتی باکتریال و ضدمیکروبی بوده و به همین دلیل پوست را در مقابل سوزش، جوش، حساسیت و عفونت حفاظت می‌کند. علاوه بر این روغن دارچین برای کاهش تورم، درد و قرمزی پوست بسیار موثر است.

با دارچین به مبارزه با آلرژی بروید

با توجه به تحقیقاتی که در سال‌های گذشته انجام شده است دارچین به دلیل داشتن ترکیبات ضد خارش و کاهش تولید هیستامین در بدن می‌تواند به راحتی با آلرژی مبارزه کند. همچنین دارچین به همین دلیل در کنترل و کاهش آسم نیز بسیار مفید است.

برای مقابلمه با آلرژی می‌توانید قبل مصرف غذا از دارچین استفاده کرده و علاوه بر مقابله با آلرژی، سیستم ایمنی دستگاه گوارش را تقویت کنید.

دارچین جایگزین مناسب برای شکر

خواص دارچین

دارچین به دلیل شیرینی طبیعی خود می‌تواند به کاهش میزان مصرف شکر و در نتیجه بار گلیسمی وعده‌های غذایی کمک کند. یکی از مزیت‌های دارچین نسبت به شکر این است که دارچین هر چه‌قدر مصرف شود دارای کالری نمی‌باشد و قد خون را افزایش نمی‌دهد.

یکی از خواص دارچین نگه‌دارنده‌گی می‌باشد

یکی دیگر از خواص دارچین که کمتر مورد توجه قرا می‌گیرد خاصیت نگه‌دارندگی دارچین است. دارچین به دلیل دارا بودن ویژگی آنتی باکتریالی و همچنین آنتی اکسیدانی، می‌تواند به عنوان یکنگه‌دارنده طبیعی برای یسیاری از مواد خوراکی به کار رود.

در تحقیقاتی که اخیرا انجام شده است مشاهده می‌شود میوه‌ها و مواد غذایی که تحت حفاظت برگ‌های دارچین بوده است برای مدت طولانی سالم می‌مانند. در واقع دارچین از تغییر رنگ میوه‌ها و سبزیجات جلوگیری می‌کند.

دارچین را چگونه مصرف کنیم؟

خواص دارچین

۱- همراه با چای، قهوه یا شیر صبحانه‌ی خود دارچین مصرف کنید.

۲- از دارچین در هنگام پخت کیک و شیرینی استفاده کنید تا هم کیک خوشمزه‌تری داشته باشید و هم بتوانید از خواص دارچین بهره‌مند شوید.

۳- برای خوشمزه‌تر شدن سیب‌زمینی‌های شیرین به جای استفاده از نمک و فلفل از دارچین استفاده کنید.

۴- دارچین را همراه با ماست در کنار غذا سرو کنید.

۵- دست به کار شوید و شکر دارچینی تهیه کنید به طوری که یک قاشق خاک قند را با دو قاشق دارچین مخلوط کرده و روی دسر و کیک‌های خود بپاشید.

۶- برای یک وعده‌ی غذایی از برنج قهوه‌ای استفاده کنید و با دارچین طعم خوبی به برنج‌تان بدهید.

۷- در هنگام پخت گوشت از دارچین استفاده کنید با این کار باعث می‌شوید بوی بد گوشت از بین رفته و از خواص دارچین استفاده کنید.

۸- در کنار مرغ پخته شده از دارچین نیز به عنوان تزیین استفاده کنید تا عطر طعم خاصی به مرغ‌های پخته شده بدهد.


لینک منبع:


https://suratiha.com/%d8%ae%d9%88%d8%a7%d8%b5-%d8%af%d8%a7%d8%b1%da%86%db%8c%d9%86/