کوفته برنجی یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که معمولا مادربزرگ‌ها همیشه این غذا را برای نوه‌های خود تهیه می‌کنند. علاوه بر این کوفته برنجی به دلیل داشتن برنج، گوشت، سبزیجات و .. بسیار مقوی و پر انرژی است که می‌تواند انرژی لازم برای یک روز کاری را تامین کند. ما در این مطلب از مجله زنانه و دخترانه صورتی‌ها برای شما کاربران عزیز آموزش طرز تهیه کوفته برنجی را آماده کرده‌ایم که امیدواریم با پخت این کوفته برنجی برای فرزندان خود آن‌ها را با غذاهای سنتی‌مان آشنا کنید.

آموزش طرز تهیه کوفته برنجی

آموزش طرز تهیه کوفته برنجی

مواد لازم برای آموزش طرز تهیه کوفته برنجی:

لپه: ۱/۲ پیمانه

برنج: ۱ پیمانه

تخم‌مرغ: ۳ عدد

پیاز: ۱ عدد

پیازچه: ۳ تا ۴ عدد

گوشت چرخ کرده: نیم کیلو

جعفری: ۳ قاشق ساطوری شده

مرزه: ۲ قاشق ساطوری شده

ترخون: ۲ قاشق ساطوری شده

روغن: ۱/۲ پیمانه

آبلیمو: ۱/۲ پیمانه

زعفران: به میزان لازم

نمک: به میزان لازم

فلفل: به میزان لازم

زردچوبه: به میزان لازم

رب: ۲ قاشق غذاخوری

سیر: ۲ حبه

آلو یا گوجه جنگلی: به میزان لازم

طرز تهیه کوفته برنجی:

طرز تهیه کوفته برنجی

برای تهیه کوفته برنجی در ابتدا لپه‌ها را بشویید و در داخل قابلمه‌ای بریزید سپس دو لیوان آب و اندکی نمک به لپه‌ها بیافزایید و روی شعله‌ی گاز قرار دهید و اجازه دهید حدود نیم ساعت آب بجوشد و لپه‌ها بپزند. سپس لپه‌ها را آب‌کشی کنید و کناری بگذارید.

در این مرحله از آموزش طرز تهیه کوفته برنجی برنج را نیز طبق روال همیشه دم کنید و آن‌ را نیم‌پخت کرده و آب‌کشی کنید. و سپس برنج را کناری بگذارید.

سپس پیازهایتان را پوست بگیرید و رنده کنید و پیاز را همراه با گوشت چرخ کرده، سبزی‌های ساطوری شده، لپه و برنج نیمه پخت مخلوط کنید. بعد از مخلوط شدن کامل مواد تخم‌مرغ‌ها را اضافه کنید و مخلوط کنید. سپس نمک و ادویه را متناسب با ذائقه‌ی خودتان به مخلوط اضافه کنید و مخلوط را خوب ورز دهید.

بعد از ورز دادن مخلوط  آن را کناری بگذارید سپس ۳ تا ۴ عدد پیازچه را خرد کنید و با روغن تفت دهید سپس به پیازچه‌های تفت داده شده رب‌گوجه ، تعدادی آلوجنگلی و ۲ لیوان آب اضافه کنید و مخلوط پیازچه را روی حرارت قرار دهید.

نکته مهم در آموزش طرز تهیه کوفته برنجی:

  • برای طعم دار شدن این مایه می‌توانید از ادویه، نمک و فلفل استفاده کنید.
  •  این مایه را تا حدی روی حرارت قرار دهید که غلیظ و خوشمزه شود.

در این مرحله از آموزش طرز تهیه کوفته برنجی سراغ مخلوط گوشت بروید و از آن گلوله‌های کوچک درست کنید و در وسط هر کدام از آن‌ها یک آلو قرار دهید.

سپس گلوله‌های مخلوط را درون قابلمه پیازچه بریزید و اجازه دهید خوب بپزند. در این حالت در قابلمه را باز بگذارید و نیم ساعت اجازه دهید بجوشد. سپس زعفران را به غذا اضافه کنید و اجازه دهید آب کوفته‌ها آنقدر بجوشد تا یک پیمانه آب آن باقی بماند. روی کوفته‌ها را می‌توانید با زرشک و خلال بادام و سبزیجات ساطوری شده به ویژه جعفری و نعنا تزیین کنید. نوش جان

آموزش طرز تهیه کوفته برنجی به انتهای خود رسید. امیدواریم که بتوانید این غذای خوشمزه را در خانه تهیه کردهو در کنار خانواده خود میل کنید

لینک منبع:

https://suratiha.com/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B7%D8%B1%D8%B2-%D8%AA%D9%87%DB%8C%D9%87-%DA%A9%D9%88%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AC%DB%8C/