حتما شما نیز از خود بسیار پرسیده‌ای که چگونه مطالب را سریع حفظ کنیم؟ در این مطلب آموزش حفظ کردن درس را برای شما تهیه کرده‌ایم. آموزش حفظ کردن درس با روش‌های صحیح و درست.

آموزش حفظ کردن درس

آموزش حفظ کردن درس

کسانی که تحصیلات بالایی دارند همیشه می‌گویند در مدرسه تنها چیزی که آموزش دیدم حفظ کردن مطالب درسی بود. اما با توجه به تحقیقات انجام شده خیلی از افراد حفظ کردن مطالب درسی را نیز یاد نمی‌گیرند. مثلا امروز از افرادی که به آن‌ها برخورد می‌کنید بپرسید که روش آن‌ها برای حفظ سریع مطالب درسی چیست. مطمئنا خیلی از این افراد تکرار کردن را روش خوبی برای حفظ کردن سریع مطالب به شما پیشنهاد خواهند داد. اما باید بدانید که با این روش آموزش حفظ کردن درس به موفقیت نخواهید رسید چون تکرار کردن روش مناسبی برای حفظ سریع مطالب نیست.

ما پیشنهاد دیگری به جای تکرار کردن برای شما داریم، به خاطر آوردن را امتحان کنید. مشکل اصلی این روش این است که برای به خاطر آوردن مطالب باید اول آن مطلب را بخوبی یاد بگیرید. همه‌ی افراد برای خود روش جالبی برای یادگیری مطالب دارند ولی در این مقاله از مجله زنانه و دخترانه صورتی‌ها برای شما کاربران عزیز آموزش حفظ کردن درس به روش‌های صحیح را بیان خواهیم کرد.

چگونه مطالب را سریع حفظ کنیم

چگونه مطالب را سریع حفظ کنیم

قبل از شروع به مطالعه‌ی درسی شما در ابتدا باید روش یادگیری‌تان را بدانید. که آیا شما به صورت دیداری، بهتر یاد می‌گیرید یا بصورت شنیداری و یا تجربی. وقتی به پاسخ این سوال رسیدید. اگر فردی هستید که به صورت دیداری مطالب را بهتر یاد می‌گیرید پس منطقی است که باید در مورد آن مطالب چیزی را ببینید تا مطالب را کامل یاد بگیرید و یا اگر به صورت تجربی مطالب را یاد می‌گیرید پس از اتفاقات و تجربیات خود مطلب را بهتر یاد خواهید گرفت ولی اگر فردی هستید که به صورت شنیداری مطالب را فرا می‌گیرید پس بهتر است مطالب را بشنوید. ولی بیشتر افراد از ترکیب این سه مورد و یا ترکیب دو مورد از این سه مورد یادگیری بهتری دارند. در ادامه با آموزش حفظ کردن درس همراه ما باشید

آماده سازی محیط و خودتان برای درس خواندن:

چگونه مطالب را سریع حفظ کنیم

برای این‌که شما بتوانید بتر درس بخوانید و نتیجه‌ی بهتری از درس خواندن خود بگیرید باید محیط درس خواندن خود را بهتر انتخاب کنید. برخی افراد مکان‌های شلوغ را برای درس خواندن انتخاب می‌کنند و برخی افراد نیز مکان‌هایی بدون صدا را دوست دارند تا حواس‌شان را بهتر بتوانند جمع کنند. شما نیز از هر کدام از افراد که هستید مکان مناسب خود را اننتخاب کنید و بعد درس خواندن را شروع کنید.

اگر می‌خواهید یادگیری بهتری داشتته باشید قبل از شروع مطالعه‌ی خود چای سبز بنوشید چون تحقیقات نشان می‌دهد که چای سبز یادگیری را بهبود می‌بخشد. با توجه به تحقیقاتت علمی، این تحقیقات نشان می‌دهد که یادگیری به ارتباط بین عصب‌های ذهنی بستگی دارد که این سلول‌های عصبی به وسیله‌ی سیناپس‌ها به هم وصل می‌شوند. پس شما هر چه‌در با سیناپس‌های ذهن خود کار کنید یادگیری بهتری خواهید داشت. و توانایی شما برای حفظ سریع مطالب هم بهتر می‌شود.

وقتی سن افراد بالاتر می‌رود مواد شیمیایی و سمی به نورون‌ها و سیناپس‌های ذهن آسیب می‌رسنند و این آسیب رسانی باعث از دست دادن حافظه و حتی آلزایمر می‌شود. اما با نوشیدن چای سبز می‌تواند از نفوذ مواد شیمیایی سمی به ذهن خود جلوگیری و کرده و از آلزایمر دوری کنید.

مطالب را با صدای بلند بخوانید و ضبط کنید:

چگونه مطالب را سریع حفظ کنیم

یکی از فاکتورهای آموزش حفظ کردن درس خواندن با صدای بلند می‌باشد. این روش برای افرادی که به صورت شنیداری بیشتر یاد می‌گیرند بسیار مفید است. چون با خواندن مطالب و سپس گوش کردن به صدای خود می‌توانند مطالب را بهتر و بیشتر یاد بگیرند.

این روش برای حفظ کردن مطالب کلاسی نیز بسیار مفید است شما می‌توانید هر آن‌چه را که در کلاس یاد گرفته‌اسد بلند بگویید و صدای خود را به خوبی ضیط کنید و سپس به آن صدا گوش کنید تا بتوانید مطالب را با یادآوری بهتر یاد بگیرید.

اگر کنفرانسی دارید و باید سخنرانی کنید قبل از همه باید این سخنرانی برای برای خود داشته باشید پس قبلا از همه مطالب را بلند و رسا برای خود بخوانید و صدای خود را ضبط کنید و ایرادات خود را متوجه شوید.

نوشتن مطالب را فراموش نکنید:

چگونه مطالب را سریع حفظ کنیم

یکی از بهترین روش‌ها برای به خاطر آوردن مطالب و حفظ سریع مطالب درسی این است که مطالبی را که می‌خواهید حفظ کنید را بنویسید. قبل از این‌که تلاش کنید همه‌ی مطالب را از حفظ بگویید مطالب را تا زمانی که کاملا حفظ کنید بنویسید. نوشتن مطالب به شما کمک خواهد کرد تا شما با مطلب مورد نظر خود بیشتر آشنا شوید. شما می‌توانید نوشتن و گوش دادن را هم زمان انجام دهید تا بهتر یاد بگیرید و حفظ کنید. این روش برای افرادی که به صورت تجربی یاد می‌گیرند بسیار مفید است. پس نوشتن یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای آموزش حفظ کردن درس می‌باشد.

یادداشت‌های خود را طبقه‌بندی کنید:

چگونه مطالب را سریع حفظ کنیم

بعد از این‌که از همه‌ی مطالبی که قرار است حفظ کنید یادداشت‌برداری کرید. یادداشت‌ها خود را به گروه‌های مختلف تقسیم‌بندی کنید. تا بتوانید مطالب را بهتر یاد بگیرید و حفظ کنید. این روش برای افرادی که یادگیری بینایی دارند بسیار روش مناسبی است مخصوصا اگر در یادداشت‌های خود از رنگ‌های متفاوت استفاده کنند. این کار به شما کمک خواهد کرد که مطالب را تجزیه کنید. شما با این کار می‌توانید با تمام شدن مطالب در ذهن خود نیز مطالب را طبقه‌بندی کنید.

تکرار :

چگونه مطالب را سریع حفظ کنیم

در ادامه آموزش حفظ کردن درس می‌رسیم به تکرار. وقتی متنی را جلوی خود قرار می‌دهید تا حفظ کنید هر خط از متن را چندین بار بخوانید و تلاش کنید بدون نگاه کردن به متن یادداشت‌های خود را به خاطر بیاورید. سپس با اضافه کردن بخش دیگری از متن به خط قبلی اطلاعات تازه‌ای را حفظ کنید. با این کار شما اجازه نخواهید داد که چیزی از حافظه‌ی کوتاه مدت شما حذف شود. آن‌قدر این کار را تکرار کنید تا متن را به طور کامل به حافظه بسپارید و بتوانید بدون نگاه کردن به متن کل متن را بیان کنید. فقط باید دقت کنید تا وقتی بخش اول متن را حفظ نکرده‌اید به بخش‌های بعدی نروید. این یادگیری نوعی یادگیری بینایی است. ولی اگر بلند  بلند می‌خوانید یادگیری شنوایی هم خواهید داشت.

مطالبی را که حفظ کرده‌اید بنویسید:

چگونه مطالب را سریع حفظ کنیم

در این مرحله از آموزش حفظ کردن درس وقتی تمام یک متن را حفظ کردید برای تثبیت متن نوشتن را فراموش نکنید. سعی کنید همه‌ی متن را از حفظ بنویسید این باعث می‌شود با تجربه کردن همه چیز آن را بهتر و بیشتر یاد بگیرید.

مطلبی را که یاد گرفته‌اید یاد بدهید:

چگونه مطالب را سریع حفظ کنیم

بهترین روش برای چگونه مطالب را سریع حفظ کنیم و تثبیت مطلب در ذهن هر فرد یاد دادن است که روش‌های بسیاری برای این کار وجود دارد. شما می‌توانید مطالبی را که یاد گرفتید به فردی که روبروی‌تان نشسته است یاد بدهید تا خودتان نیز بهتر یاد بگیرید. اما اگر نتوانستید این فرد را پیدا کنید می‌توانید جلوی آینه بنشینید و مطالبی را که یاد گرفتید به خودتان توضیح دهید.

برخی مواقع نیاز است که سخرانی کنید ولی قبل از سخنرانی در یک جمع باید مطالب را برای یک فرد و یا خودتان ارائه دهید تا بتوانید در یک جمع بزرگ نیز بدون هیچ مشکلی سخنرانی کنید.

یکی دیگر از روش‌های جالب طراحی امتحان برای خود و یا دیگران است. در این امتحان سعی کنید از قسمت‌های مختلف کتاب به صورت چهار گزینه‌ای و وصل کردن و تشریح و .. سوال طرح کنید. شما با این کار با سوالات مختلف امتحانی آشنا خواهید شد و با پاسخ‌گویی به این سوالات یادگیری بهتری خواهید داشت.

صدای ضبط شده‌ی خود را مدام گوش کنید:

چگونه مطالب را سریع حفظ کنیم

شما برای یادگیری بهتر می‌توانید در هر زمان و مکانی مثلا موقع رانندگی و یا انجام کارهای شخصی خود به صدای ضبط شده‌ی خود گوش دهید. با این روش شما می‌توانید مطالب و اطلاعات را بارها مرور کنید. این نوع یادگیری، یادگیری شنیداری است. ولی در هر صورت شما می‌توانید اطلاعات ذخیره شده در حافظه‌ی کوتاه مدت خود را یادآوری کنید.

استراحت کنید:

چگونه مطالب را سریع حفظ کنیم

آخرین بخش از آموزش حفظ کردن درس اتراحت است. شما باید در بین حفظ کردن مطالب کنی به ذهن خود استراحت دهید. شاید شما تصور کنید که اسراحت کردن تاثیر چندانی در حفظ سریع مطالب و یاد آوردن آن‌ها ندارد. اما بهتر است برای مدتی استراحت کنید و به اطلاعاتی که یاد گرفتید فکر نکنید. و وقتی بعد از استراحت به سراغ مطالب رفتید متوجه خواهید شد که مطالب را به خوبی یاد گرفته‌اید. البته این به شما کمک می‌کند روی بخش‌هایی که در آنها مشکل داشته‌اید هم تمرکز کنید.

آموزش حفظ کردن درس به پایان رسید امیدواریم با خواندن این مطلب بتوانید مطالب را سریع‌تر حفظ کنید.

لینک منبع:

https://suratiha.com/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%AD%D9%81%D8%B8-%D9%83%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%AF%D8%B1%D8%B3/