در این مطلب طرز تهیه آب زرشک را به شما خواهیم آموخت، آن هم به دو روش مختلف. با ما همراه باشید تا هم با خواص آبزرشک آشنا شوید و هم با طرز تهیه آب زرشک.

آب زرشک از زمان‌های قدیم جزو نوشیدنی‌های پرطرفدار به حساب می‌آید که خواص درمانی بسیاری دارد و در گذشته طبیبان از این نوشیدنی به عنوان دارو برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌کردند که از جمله خواص آب زرشک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

طرز تهیه آب زرشک

تصفیه کننده خون، تنظیم فشارخون، شستشوی کبد و کلیه، بهترین دوست کبد و پوست،  بهترین در درمان آفت دهان،  بهترین جایگیزین برای قرص متفورمین، مفید در درمان سنگ کیسه صفرا، پایین آورنده اوره، روشن کننده پوست صورت، مفید در درمان جوش صورت و بدن، بهبود گوارش و کوچک کننده شکم، پایین آورنده چربی خون، تنظیم قند خون،  تقویت سیستم ایمنی بدن.

صورتی‌ها: با توجه به فوایدی که آب زرشک برای بدن دارد نوشیدن این آب خالی از حسن برای بدن نیست. ولی این خواص زمانی در آب زرشک موجود خواهد بود که آب زرشک به صورت طبیعی و در خانه تهیه شود. در ادامه به دو روش طرز تهیه آب زرشک را خواهید آموخت.

آموزش تهیه آب زرشک

طرز تهیه آب زرشک

طرز تهیه آب زرشک طبیعی

در این روش از تهیه‌ی آب زرشک ابتدا ۲۵۰ گرم زرشک سیاه تهیه کنید و با آّب سرد بشویید و خشک کنید تا گرد و غباری روی زرشک‌ها باقی نماند. سپس زرشک‌ها را داخل ظرفی بریزید( نکته: ظرف مورد نظر نباید فلزی باشد). و سپس به میزان ۶ تا ۸ لیوان آب سرد به زرشک‌ها بیافزایید و داخل یخچال به مدت ۲۴ ساعت قرار دهید. بعد از حدود ۲۴ ساعت مخلوط را داخل مخلوط کن بریزید و این مواد را باهم مخلوط کنید. سپس مخلوط به دست آمده را از صافی رد کنید تا آب زرشک غلیظ و گوارایی به دست آید. سپس این آب زرشک را به ظرف شیشه‌ای منتقل کنید و در ظرف شیشه‌ای نگهداری کنید.

روش دوم طرز تهیه آب زرشک خانگی

برای تهیه‌ی آب زرشک در این روش ابتدا یک کیلوگرم زرشک آب‌گیری خریداری کنید و سپس زرشک‌ها را با آب سرد بشویید و آب‌کش کنید تا هیچ گرد و خاکی روی زرشک‌ها باقی نماند. سپس ۴٫۵ لیتر آب را داخل قالمه‎ای بریزید و روی شعله‌ی گاز قرار دهید تا بجوشد. سپس وقتی آب جوشید قابلمه را از روی حرارت بردارید و زرشک‌های شسته و خشک شده را داخل آب جوش بریزید.

نکته: توجه داشته باشید که به هیچ وجه نباید زرشک را درون آب ریخته و بر روی شعله قرار داد؛ زیرا علاوه بر از بین رفتن خواص زرشک، مزه آن هم به تلخی میزند.

در این مرحله بعد از این‌که زرشک‌ها را داخل آب جوش ریختید درب قابلمه را ببندید و پس از سرد شدن به مدت ۲۴ ساعت قابلمه را داخل یخچال قرار دهید.

بعد از گذشت ۲۴ ساعت آب زرشک غلیظ و خنک شما آماده است که پس از عبور دادن از صافی و گرفتن تفاله‌های زرشک از آب زشک می‌توانید نوش جان کنید و یا در یخچال برای مدت طولانی نگه دارید و هر زمان که خواستید این آب زرشک گوارا را نوش جان کنید.

نکته مهم در طرز تهیه آب زرشک : از این مقدار زرشک و آب حدودا ۴ لیتر آب زرشک خواهید داشت.

لینک منبع:

https://suratiha.com/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B7%D8%B1%D8%B2-%D8%AA%D9%87%DB%8C%D9%87-%D8%A2%D8%A8-%D8%B2%D8%B1%D8%B4%DA%A9/