مربا یکی از خوراکی‌های همیشگی ما ایرانی‌ها می‌باشد. یکی از مرباهای خوشمره مربای بالنک می‌باشد که طرز تهیه مربای بالنگبسیار آسان و ساده‌ای دارد. برای اینکه با طرز تهیه مربای بالنگ آشنا شوید همراه ما باشید و این مطلب را مطالعه کنید.

صورتی‌ها: بالنگ یکی از میوه‌های پرطرفدار ایرانی است که معمولا به صورت مربا مصرف می‌شودو فصل برداشت این میوه از شهریور ماه آغاز می‌شود و معمولا تا بهمن ماه ادامه دارد. این میوه بیشتر در جهرم پرورش می‌یابد و باغ‌های بزرگ بالنگ در این شهر یافت می‌شود. پوست این میوه به رنگ زرد طلایی خیلی ضخیم، موج‌دار و دارای برآمدگی‌هایی مانند تاول درشت است که قسمت عمده میوه را پوست زرد و گوشت سفید داخل آن تشکیل می‌دهد و تقریبا جایی برای قسمت ترش وسط آن باقی نمی‌ماند.

طرز تهیه مربای بالنگ

آموزش طرز تهیه مربای بالنگ

طرز تهیه مربای بالنگ

مواد لازم برای طرز تهیه مربای بالنگ :

بالنگ خرد شده: یک کیلوگرم

شکر: دو کیلوگرم

آب: هفت لیوان

آب‌لیموی تازه: چهار قاشق غذاخوری

طرز تهیه مربای بالنگ :

طرز تهیه مربای بالنگ

برای تهیه مربای بالنگ ابتدا بالنگ را خوب بشویید و سپس خشک کنید بعد پوست روی بالنگ را خیلی نازک جدا کنید به طوری که مقداری از پوست روی لایه زیرین بماند.

سپس چهار قسمت برش دهید و مغز و ترشی وسط آن را جدا کرده و مکعبی و یا هر شکل دل‌خواه خرد کنید.

  • نکته مهم در طرز تهیه مربای بالنگ : در صورتی که بخواهید به شکل گل درآورید حلقه‌های نازک برش بزنید ترشی آن را جدا کرده یک شکاف از یک طرف بدهید و از همان قسمت بصورت گل بپیچید و با خلال دندان فیکس کنید.

در این مرحله از طرز تهیه مربای بالنگ، بالنگ‌های برش داده شده را درون ظرف بزرگی قرار داده و آب سرد روی آن بریزید به طوری که روی بالنگ‌ها را آب بپوشاند سپس در جای خنکی قرار دهید و روزی دو بار آب آن‌ها را عوض کنید. این کار را تا سه روز انجام دهید.

سپس بالنگ‌ها را داخل قابلمه‌ای بریزید و آن‌‌ها را بجوشانید تا اگر تلخی داشته باشند از بین برود. سپس بالنگ‌ها را از صافی بگذرانید تا آب اضافی آن‌ها گرفته شود.

  • اگر با یک بار جوشاندن بالنگ تلخی آن‌ها از بین رفت نیازی به جوشاندن دوباره نیست.
  • مدت زمان جوشاندن بالنگ‌ها نباید زیاد باشد چون باعث نرم شدن مربا می‌شود.

بعد از این‌که آب بالنگ‌ها کشیده شد آب و شکر را داخل قابلمه‌ای بریزید و روی حرارت قرار دهید تا شکر حل شود. سپس بالنگ را درون مخلوط شکر بریزید و اجازه دهید تا با شهد بجوشد. دقت کنید که در هنگام جوشیدن بالنگ با شهد در ظرف را بسته نگهدارید و شعله را ملایم کنید تا حدود دو ساعت بجوشد و مربا قوام بیاید در اواخر پخت آب‌لیمو را اضافه کنید.

بعد از اضافه کردن آب‌لیمو بعد از دو جوش مربا را از روی حرارت بردارید.

  • نکته مهم دیگر در طرز تهیه مربای بالنگ : برای اینکه عطر بالنگ حفظ شود پوست رویی آن را کامل بر ندارید. این مربا عطر و طعم فوق العاده‌ای دارد پس نیازی به اضافه کردن گلاب، هل و وانیل نیست. اگر در جدا کردن پوست رویی و جوشاندن بالنگ دقت کنید مربایی سفت و خوشمزه خواهید داشت و نیازی به استفاده از آب آهک نیست.

لینک منبع:

https://suratiha.com/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B7%D8%B1%D8%B2-%D8%AA%D9%87%DB%8C%D9%87-%D9%85%D8%B1%D8%A8%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D9%86%DA%AF/