معرفی کتاب معمای هویدا اثر عباس میلانی

همه‌ی افراد اعم از بزرگ و کوچک در هر زمانی محتاج کتاب هستند و باید حداقل در طول زندگی خود چندین کتاب را خوانده باشند و بدانند که درون مایه‌ی کتاب‌ها چیست. مطمئنا هر کس اولین کتاب را بخواند کتاب‌های بعدی نیز به دنبال این کتاب می‌آیند و کتاب اجازه نخواهد داد که او را ترک کنید. که ما در این مطلب از مجله زنانه و دخترانه صورتی‌ها برای شما کاربران عزیز معرفی کتاب معمای هویدا را به همراه دانلود رایگان معمای هویدا که یک کتاب تاریخی است آماده کرده‌ایم که امیدواریم از خواندن این کتاب لذت ببرید و لحظات خوبی را بگذرانید.

معرفی کتاب معمای هویدا

معرفی کتاب معمای هویدا :

مولف در ابتدای کتاب غرضش را از نگاشتن کتاب چنین عنوان می‌کند: که قرار بود برای دایره المعارف ایرانیکا خلاصه‌ای از زندگی هویدا را در ۲۵۰۰ کلمه بنویسم که بعد از بررسی چند منبع متوجه شدم که این شخصیت را اصلا نمی‌شناسم و همین سبب شد که کتابی را اختصاص دهم به این شخصیت مهم و سعی کنم شمائی از این چهره را از طریق کسانی که با ایشان ارتباط داشتند به دست بیاورم. کتاب از ۱۶ فصل تشکیل شده در ۴۶۹ صفحه به همراه ۳۰ صفحه یادداشت و توضیح. و در فصول اول با مروری بر کودکی و جوانی و ایام تحصیل هویدا می‌پردازد که تا حدودی مشابه کتاب معتضد است .با این تفاوت که نویسنده تعصب‌های خود را در قضاوت دخالت نداده و نخواسته حین موضع‌گیری چشمی هم به منابع تامین مالی خود داشته باشد و با بافتن رطب و یا بس حقیقت را مخدوش کند.سپس به چگونگی ورود هویدا به بدنه دولت و وارد شدن او به حلقه تکنو کرات‌های منصور می‌پردازد و در آخر سر دوران نخست وزیری و سپس دوره افول و اعدام او را از چشم می‌گذراند.

خلاصه‌ای از کتاب معمای هویدا:

در ادامه معرفی کتاب معمای هویدا می‌رسیم به معرفی کتاب. به این نتیجه رسیده‌ام که باید تاریخ خود را از جدید بخوانیم و بسنجیم. پذیرفتم که به نوعی خانه تکانی تاریخی محتاجیم. به نظرم رسید که فرضیات و گمان‌ها و جزمیات پیشین را وا باید گذاشت و شناخت هرکس را از نو با پیروی از روش پیشنهادی دکارت بیاغازیم. او می‌گفت در جستجوی روش علمی، لازم دانستم که همه‌ی فرضیات پیشین را نادیده و نپذیرفته بگیرم، و در همه چیز شک کنم جز در وجود ذهنیتی شکاک. ما نیز در ارزیابی ذهن و زندگی هرکس باید، به گمانم، با این فرض شروع کنیم که هیچ چیز قابل اعتنا و اعتمادی درباه‌اش نمی‌دانیم. باید این فرض را بپذیریم که دانسته‌ها و شنیده‌های پیشین‌مان شاید به قصد گمراهی‌مان بوده و تنها با ذهنی پالوده از رسوبات گذشته می‌توان به گرته‌ای از حقیقت دست یافت.

شبی ابراهیم گلستان (نویسنده و فیلم‌ساز نامی) مهمان برادر هویدا بود. از قضا شخص هویدا نیز حضور داشت و جدالی لفظی بین او و گلستان در گرفته و هر لحظه لحنی تندتر پیدا می‌کرد. هنگامی که هویدا چیزی از سر طعن درباره‌ی پیراهن گلستان می‌گوید، گلستان به خشم آمده و بی‌درنگ پیراهن را از تن درآورده به سوی هویدا پرت کرده فریاد کشید: “بوش کن. بوی وجدان می‌دهد… نه بوی عفن کسی که روح خود را فروخته”. هویدا محافظانش را از تعرض به او بازداشته، گلستان را به کنار خود خوانده به صدایی ملتهب و مضطرب از احساس خیانت به خود می‌گوید و از خودکامگی روزافزون شاه و از اندیشه‌ی سخیف نظام تک حزبی در ایران نالید. چند هفته بعد گلستان و هویدا هم‌دیگر را در ضیافتی که به افتخار ژاک‌ شیراک برگزار شده بود ملاقات کردند. هویدا به سوی گلستان آمد و بی‌آنکه نشانی از کدورت در لحن و کلامش باشد، گلستان را به مهمان فرانسوی دولت ایران معرفی کرد: “ایشان بهترین نویسنده و فیلم‌ساز مملکت ما هستند و ما هم همیشه کارهایشان را توقیف می‌کنیم”. این واپسین دیدار هویدا و گلستان بود. این‌که یکی از نخست‌ وزیران پهلوی شیفته‌ی ادبیات بود و خواننده پر و پا قرص شاعران بزرگ فرانسوی به شمار می‌رفت ، این‌که هویدا علاقه‌ی خاصی به جمع‌های روشنفکری داشت: صادق هدایت، صادق چوبک و ابراهیم گلستان از دوستان نزدیکش بودند، همه و همه نشان می‌دهد که او آدم خاصی بود. اگر چه این خاص بودن با انگِ همجنس‌گرایی و بهایی‌ بودن هویدا همواره تکفیر می‌شد، اما میلانی جنبه‌های دیگری از زندگی خاص هویدا را تصویر می‌کند. او در میان مجموعه‌ای از کارگزاران سلطنتی که آلوده به فساد اقتصادی بودند، کمتر علاقه‌ای به مکنت داشت. از طرف دیگر او علاقه‌ی چندانی به قدرت نیز نداشت و یا به قول ابراهیم گلستان ، چنین وانمود می‌کرد. اما تمام ویژگی‌های منحصر به فرد هویدا، به هیچ وجه توجیه‌کننده‌ی عملکرد او در دوران نخست‌وزیری نیست. نکته‌ای که بی‌عملی هویدا را بغرنج‌تر می‌کند (اگر فرض کنیم که خود نقشی در فساد مالی و حکومتی دربار نداشت) همین ویژگی‌های مثبت او بود. اگر ذهن فعال جامعه، در نگاهی کلان‌نگرانه انفعالِ کارگزارانی را که هم‌چون هویدا باسواد نبودند بپذیرد؛ قطعاً به سختی قادر خواهد بود که تسلیم هویدا را در قبال استبداد محمدرضا شاه قبول کند. هویدا در این زمینه نیز در بین سیاست‌مداران در اقلیت بود. او سرسپرده بود و می‌دانست که سرسپرده است و از آن مهم‌تر معنای استقلال را می‌فهمید و این مساله‌ی کوچکی نیست.

نویسنده کتاب معمای هویدا:

عباس میلانی

لینک دانلود رایگان معمای هویدا:

دنلود با لینک مستقیم

معرفی کتاب معمای هویدا نیز به پایان رسید. پیشنهاد می‌کنیم این کتاب را حتما مطالعه کنید.

لینک منبع:

https://suratiha.com/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D8%B9%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D9%88%DB%8C%D8%AF%D8%A7-%D8%A7%D8%AB%D8%B1-%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%B3-%D9%85%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%86%DB%8C/